12 iunie, 2007

Uite detectorul, nu e detectorul!

Nu cred că există şofer care să nu fi călcat, măcar o dată, ceva mai tare piciorul de pe acceleraţie.

Nu sunt de acord cu vitezomanii şi în plus de asta, nici măcar nu conduc.

Am studiat însă din scoarţă în scoarţă, noul Cod Rutier. Am făcut mai multe ştiri din el, am văzut care sunt noutăţile, părerile pro şi contra şi aşa mai departe. Aş putea spune chiar că m-am împrietenit cu poliţiştii care au lucrat la noua lege a circulaţiei.

De multe ori, le-am înţeles neîmplinirile. Legea asta a trecut prin durerile facerii. A fost dată, de la unul la altul, ca la popice.

A stat câţiva ani numai în Senat. Apoi Guvernul a dat o ordonanţă de urgenţă care a intrat în vigoare în martie 2003. Au urmat modificările. A ajustat fiecare. Legea a fost supusă dezbaterii publice. S-a negociat cu sindicatele. Modificările au trecut prin Parlament, au fost trimise la Cotroceni şi de la Cotroceni, înapoi la parlamentari.

Vreo doi ani am tot scris că ...de luna viitoare intră în vigoare noul Cod Rutier. N-a fost să fie. Momentul s-a tot amânat până în decembrie 2006.

Unde vroiam să ajung? În 2005 poliţiştii declarau sus şi tare că vor da undă verde la detectoarele de radar. Oamenii motivau la vremea respectivă că în acest mod poliţia îşi atingea scopul. Şoferii depistau la timp radarele, încetineau viteza şi toată lumea era mulţumită.

Şi aşa a fost. S-a dat liber la detectoare. Şi probabil amenzile pentru viteză s-au redus.

Foaia se schimbă acum. Conducerea Poliţiei Rutiere vrea să modifice legea, adică noul Cod Rutier. Ce înseamnă asta? Alte negocieri, alte tărăgănări. Şefii de la circulaţie spun acum că legea nu e conformă cu legislaţia europeană. Brusc, Codul Rutier nu mai e armonizat.

Păi, bre, ca să zic aşa şi în cei cinci ani de când se tot lucrează la lege, nimeni nu şi-a dat seama că documentul nu respectă legislaţia europeană?

Chiar nu înţeleg. Tot şefii poliţiei spun că detectoarele de radar nu sunt acceptate în nici o ţară din Europa. Nimic mai fals. Bulgaria, Marea Britanie şi Norvegia acceptă folosirea detectoarelor.

I-am întrebat pe poliţişti de ce vor să interzică detectoarele. Surpriză...Mi s-a spus că din cauza acestor dispozitive au loc mai multe accidente rutiere. Păi cum, am întrebat? Adică, mi-au răspuns ei, în momentul în care depistează radarul, şoferii încetinesc iar apoi cresc brusc viteza şi produc accidente.

Sunt în ceaţă totală. Păi, cum nu spuneaţi voi, acum doi ani, că detectoarele de radar reduc numărul de accidente?

Nu mă chinui să mai înţeleg nimic. Aştept să văd ce urmează.

Nu am permis de conducere şi totuşi sunt de acord cu folosirea detectoarelor de radar. Nu strică să eviţi o amendă de circulaţie. Sau să fi mai prudent.

Mai am câteva întrebări însă. Mă întreb cui i-a folosit această lege. Câte firme s-au bucurat, pentru o jumătate de an de schimbarea legislativă. Altfel spus cine s-a îmbogăţit de pe urma "tenisului" cu noul Cod Rutier.

4 comentarii:

OANA DESPA spunea...

eu cred ca nu o sa le iasa modificarea asta in urmatoarele luni.

mitica spunea...

Englezii incurajeaza folosirea dispozitivelor de detectie a radarelor (a celor cu microunde, ca pe cele laser nu prea ai cum sa le detectezi) pentru simplul motiv ca soferul reduce instinctiv viteza. Ei plaseaza false emitatoare radar care tempereaza avantul soferilor. Politia noastra vrea de fapt bani si nu mai are de unde decat din amenzi. Iar acestea au scazut datorita detectoareleor radar. Politia, si mai ales cea rutiera, uita ca rolul ei principal este sa fluidizeze circulatia, na sa stea la panda ca sa dea amenzi. Cea mai noua idee a lor cu politistii in civil care sa "surprinda" in flagrant soferul "neregulamentar" n-are nimic de a face cu fluidizarea circulatiei. Noua lege le-a cam "taiat" din nasul luat la purtare si acum se dau de ceasul mortii sa gaseasca noi cai de spaga si de a-si bate joc de oameni. Ei vor sa anuleze un drept castigat de soferul (cetateanul) roman, acela de a nu se mai ploconi in fata militianului, fie el chiar si de la circulatie. Cat de curand o sa ceara si interzicerea prin lege a inregistrarii discutiei dintre sofer si politist in momentul in care politistul opreste in trafic soferul. Pentru ca prea multi i-au "dat in gat" la judecatorie pe domnii politisti tocmai cu aceste inregistrari. Daca nu vom fi atenti, ne vom intoarce usor, usor la statul politienesc. Deci, nici o concesie politistilor atunci cand e vorba de drepturile noastre.

Nicoleta Țintea spunea...

@oana

Da. Este posibil. În definitiv orice modificare a legii trebuie îndelung dezbatută.

Mi-am amintit acum şi de chestia aia cu înţelegerea amiabilă a şoferii care s-au tamponat.

Politia a fost de acord cu aceasta prevedere, a scos o lege, apoi a mai dat o alta hotarare prin care a anulat legea respectiva.

La noi, ca la nimeni.

Suntem mici Sisifi. Plimbăm hartiile dintr-un loc intr-altul, facem studii, îi băgăm pe poliţişti în boscheţi iar oamenii mor în continuare pe şosele.

Nicoleta Țintea spunea...

@mitica

Da. E bună ideea cu falsele emiţătoare radar.

O să mai treacă mult timp până vom scăpa de concepţia miliţienească.

Recunosc. Sunt oameni şi oameni.

Eu chiar am apreciat ideea poliţiştilor de a da liber la detectoare.

Oricum amenzi încasează destule, numai dacă stăm să ne gândim la Big Brother-ul de pe DN1. Ochii camerelor de luat vederi cresc nivelul încasărilor de la Poliţia Rutieră.